Łomża nie zwalnia tempa w zamówieniach nowego taboru. Najpierw miasto ogłosiło przetarg na zakup czterech krótkich autobusów, które pozyska przy współudziale środków z Polski Wschodniej. Teraz ogłoszono przetarg na kolejne cztery – 12-metrowe – autobusy elektryczne, które zakupione zostaną dzięki środkom z KPO.
Łomża prowadzi kolejny przetarg na autobusy elektryczne. Miasto będzie się starać pozyskać cztery nowe pojazdy. Autobusy mają być niskopodłogowe, jednoczłonowe i jednej marki. Zakup będzie tym razem możliwy dzięki środkom z KPO, które rozdysponowuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu „Zeroemisyjny transport zbiorowy”.
Długość autobusów określono od 11,5 metra do 12,2 metra. Pojazdy mają być dwuosiowe, a do środka mają pomieścić co najmniej 70 pasażerów. Dla 25 osób ma być zagwarantowane miejsce siedzące, w tym dla 6 osób z poziomu niskiej podłogi. Zamawiający wymaga ponadto jednego miejsca dla osoby na wózku lub wózek dziecięcy. Dla pasażerów przewidziano ponadto łącznie trzy podwójne gniazda USB. Standardowo przewidziano we wnętrzu system klimatyzacji i ogrzewania.
Wejście do pojazdu mają zapewniać trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Wykonawca wyposaży także autobusy w system umożliwiający przekazywanie informacji głosowej i wizualnej pasażerom wewnątrz pojazdu o kierunku jazdy pojazdu, przystankach czy numerze linii. W środku znaleźć ma się jeden monitor LCD o trasie przejazdu. W autobusach wymagane jest zainstalowanie systemu cyfrowego monitoringu pojazdu, systemu GPS oraz systemu zliczania pasażerów.
Łomża wymaga montażu w pojazdach jednego centralnego silnika elektrycznego. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 270 km. Pojazdy będą wyposażone dodatkowo w system odzyskiwania energii z hamowania do doładowania akumulatorów.
Autobusy wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną mają umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania lub zewnętrznej ładowarki mobilnej. Zaznaczono, że podstawową formą ładowania będzie ładowanie wolne. Wskazano, że pojazdy będą mogły być ładowane ok. 8 godzin. W ramach tego zamówienia, MPK Łomża – w przeciwieństwie do poprzednich postępowań – nie wymaga dostaw ładowarek.
Składanie ofert trwa do 13 stycznia 2025 roku. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), okres gwarancji całopojazdowej (10 proc.), okres gwarancji na baterie trakcyjne (10 proc.), pojemność pasażerska pojazdu (5 proc.), zużycie energii elektrycznej w kWh na 100 km (6 proc.) oraz pojemność baterii trakcyjnych (9 proc.). Termin realizacji zamówienia określono na 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Przypomnijmy, że równolegle
trwa przetarg na zakup czterech elektrobusów MIDI o długości ok. 10 metrów.